LA NONNA. Roberto Cossa. 2009-2013



La crítica ha dit: 
Los clásicos son intemporales; misteriosamente renuevan sus fuerzas, su discurso, jamás pierden vigencia; incluso el paso del tiempo les extrae nuevas significaciones, les añade nuevos atractivos. Y este es el caso de La Nonna, de Roberto 'Tito' Cossa, escrita en el año 1977 y, desde entonces, una de las piezas teatrales de humor grotesco más representadas en Argentina y el mundo entero. Cossa, con La Nonna, hace alarde de un enorme grado de lucidez en la interpretación de la realidad social y el comportamiento de la clase media de su país que, en definitiva, tiende a la universalidad, denunciando el autoritarismo, la mentira, la estupidez, la ignorancia, la perversión de los valores éticos y morales, de nuestras sociedades occidentales. 
Los seis miembros de una familia porteña, "obligada" a mantener a su centenaria abuela (la Nonna), quien hace gala de un apetito voraz —su deshumanización viene dada por la carencia absoluta de afectividad o emociones y por el creciente impulso de comer a todas horas—, fracasan en sus necios intentos de librarse de ella. Es patético ver a los siete personajes protagonistas, muy diferentes entre sí —el nieto vago, el hermano comerciante y calculador, la solterona llorica, la joven frívola y atractiva…—, luchar lo indecible por sobrevivir en medio de una sociedad hostil, sin dignidad, sin suerte, mientras unos se prostituyen y los otros practican un individualismo exacerbado, al tiempo que a la Nonna sólo le interesa comer y comer, sin inmutarse ante la muerte de cada uno de sus parientes, indiferente a la tragedia familiar. Una divertida, y terrible, parábola sobre la falta de humanidad del capitalismo, capaz de destruir al genero humano en beneficio de unos pocos. Un tema muy actual. 
Bajo la dirección de Aleix Albareda, la compañía Lacetania Teatre ha logrado captar la esencia caústica y dramática de La Nonna, convirtiéndola en un espectáculo tan divertido como aterrador, plagado de pequeños matices: el movimiento coral de los actores, sus miradas y gestos ante los aburdos acontecimientos que se suceden… Una propuesta tremedamente atractiva. POR ANTONIO J.NAVARRO


DEMOLIDORAMENT DIVERTIDA
El Grup de Teatre amateur Lacetània ha debutat a la capital catalana amb La Nonna, després de rebre el premi al millor espectacle de la 17ª Mostra de Teatre de Barcelona. Aquesta companyia de Solsona nascuda el 1982 ens ha fet descobrir amb èxit un dels textos més inquietants de la dramatúrgia argentina del segle XX.
Roberto Cossa (1934) és un dels dramaturgs més destacats de la història del teatre argentí. El 1977 escrivia La Nonna, història familiar amb una àvia insaciable com a protagonista, la voracitat de la qual abocarà els descendents a la misèria absoluta perquè l’anciana centenària només fa que menjar compulsivament. Totes les estratagemes dels fills, fins i tot planificar-ne la mort, se’ls giraran en contra. Humor negre, domèstica del grotesc i vida quotidiana que acaba explotant com un artefacte demolidor. Alhora, en el context històric de la seva creació, la Dictadura militar que devorà l’Argentina des del 1976 fins al 1983, aquest text s’eleva com una arma contra la censura, evidentment perquè esdevé denúncia de la voracitat amb què la Junta militar, igual que Saturn amb els seus fills, deglutí milers de ciutadans.
La força de l’escriptura de Cossa, però, va més enllà del moment històric concret i la vigència d’aquesta obra és totalment actual ja que fa reflexionar sobre un sistema insaciable i una ciutadania impotent que ha d’empescar-se-les com pot per sobreviure. La tria per part de Lacetània de dur aquest text a escena és doncs un gran encert i un exemple de qualitat. També ho és l’adaptació al català que signa Aleix Albareda. L’actor i director solsoní, col·laborador habitual de la companyia des de fa una dècada, manté a l’inici la paraula en argentí i suaument encadena i fa emergir el català, que serà l’idioma dominant la major part de la funció. Només un personatge es manté amb la seva llengua d’origen, la iaia italiana protagonista, emigrant de primera generació que a diferència dels seus fills no s’integrarà lingüísticament parlant.
Albareda també ha realitzat la direcció de l’espectacle. Una aposta pel treball conjunt i per una caracterització dels personatges clara i acord amb una proposta de sainet molt divertit però amb moments que glacen el somriure de l’espectador. Tot i que els actors no es dediquen professionalment a l’escena val a dir que les interpretacions, en conjunt, ofereixen experiència i destresa, i en la majoria de la representació fan desaparèixer qualsevol línia imaginària entre amateur i professional. TERESA FERRÉ


La Nonna, premi al millor espectacle a la Mostra de Teatre de Barcelona


El dilluns 10 de desembre es va fer la gala de cloenda de la Mostra de Teatre de Barcelona celebrada entre el 22 d'octubre i al 27 de novembre al Teatre del Raval i que aquest any arriba a la 17a edició. Lacetania Teatre participava a la Mostra amb l’obra La Nonna de Roberto Cossa, adaptada i dirigida per Aleix Albareda i estrenada a Solsona el 2009.

L’acte va comptar amb la presència de bona part dels més de 120 actors participants i els equips artístics de les 17 propostes que s’han pogut veure en aquesta edició,  seleccionades entre les 85 companyies que s’hi van presentar. L’acte va tancar la Mostra amb l'habitual cerimònia d'entrega dels guardons.

El premi a millor espectacle va ser concedit ex aequo per a La Nonna de Lacetània Teatre i Está linda la mar de la companyia Pulpe Teatro. Cesc Boix de Lacetània teatre va quedar com a nominat dins la categoria de millor actor

El premi aconseguit per La Nonna coomporta que el muntatge formarà part de la programació estable de primavera 2013 del Teatre del Raval de Barcelona.

LLISTAT DELS PREMIS DE LA 17a MOSTRA DE TEATRE DE BARCELONA
Premi millor espectacle “ex aequo”: ‘La Nonna’, de la companyia Lacetània Teatre.
Premi millor espectacle “ex aequo”: ‘Está linda la mar’, de la companyia Pulpe Teatro.
Premi millor actor: Carles Cruces, per ‘Granja de pingüins’
Premi millor actriu: Lavinia Vila, per ‘Está linda la mar’
Premi actor/actriu revelació: Paula Ramos, per ‘Agnus Dei’
Premi especial del jurat: ‘Ubú rei’, de la companyia La Trapa.
Premi popular: ‘Davant l’Empire’, de la companyia Teatre Empíric.

El jurat de la 17a edició de la Mostra de Teatre de Barcelona està format per Pep Armengol (Director de càsting), Pepa Calvo (Directora de teatre) Toni Navarro (Crític de teatre i cinema) i Christian Machío (Periodista teatral).

Clica'm + Fotos de la gala a la plana de LA NONNA

Dimarts 30 d'Octubre. 21:00h. Teatre del Raval

E S P E C T A C U L A R !!
Platea plena, grans ovacions i una funció GENIAL.
Moltes gràcies a tothom, heu estat fantàstics.

Dossier La Nonna